Recensie: Banff Mountain Film Festival World Tour 2016

Dit filmfestival tourt wereldwijd en laat in 2 uur tijd een keur aan adventure en action sports films zien. In mei 2016 doet het festival Nederland aan en ik was erbij in Enschede. De Banff World Tour is uitgegroeid tot een internationale referentie en wordt nu beschouwd als het grootste en meest prestigieuze festival voor avonturenfilms met bergen als centraal thema.

Locatie

Het festival wordt getoond in een bioscoop- of filmzaal en is aangekleed door de merken Vaude en Primaloft die het festival sponsoren. Zodoende vind je bij de ingang van de filmzaal een stand met wat goodies, informatie over de technologie van Primaloft en Vaude, medewerkers die toelichting geven en je kunt je naam op je ticket invullen en zo meedoen in de tombola tijdens de pauze om leuke prijzen te winnen.

Filmprogramma

Het filmprogramma biedt volop afwisseling. Er worden korte films van 5 min. getoond, maar ook langere producties. Er zijn action sport films of meer autobiografische films en uiteenlopende sporten komen aan bod. Ik heb mij gedurende het programma geen moment verveelt of gehoopt dat het spoedig voorbij zou zijn.
Ik werd emotioneel geraakt door de film Denali over de vriendschap tussen man en hond. De film 55 Hours in Mexico gaf inspiratie om zelf in een weekend zoveel mogelijk te ondernemen zoals de mannen in de film doen door op vrijdag naar Mexico te vliegen, de twee na hoogste berg van Noord-Amerika te beklimmen én af te skien. …En dat allemaal voordat op maandag de werkweek begint.
Het paragliden staat op mijn lijstje om ooit te zelfstandig te kunnen. De film The Rocky Mountain Traverse gaf een prachtige kijk in de kunst en techniek van het paragliden terwijl deze mannen een nieuw record neerzetten.
Climbing Ice – The Island Trifecta is een film over het ontdekken van nieuwe ijsklim mogelijkheden: gletsjers en ijsbergen. Beide zeer bijzondere structuren om te bedwingen en dat blijkt ook uit deze film. Ooit eens aan ijsklimmen gedacht? Nu ben je zeker verkocht!
Natuurlijk waren dit lang niet alle films! Kijk hier voor het hele programma.

Algemene indruk

Het Banff Mountain Film Festival World Tour is een professioneel opgezet filmfestival dat ieder jaar weer een heerlijke selectie adventure films komt. Het is gewoon 2 uur genieten! Erg prettig dat het programma wordt getoond in een film- of bioscoopzaal waardoor beeld en geluid elkaar versterken en zodoende de beleving op zijn best is. De (adem) pauze komt vervolgens op een prettig moment. De filmkeuzes vond ik goed. Erg afwisselend en daardoor steeds weer verrassend.

Tickets

De tickets kun je kopen bij Bever en kosten 12 euro per ticket.

Conclusie